تبلیغات
دنیای ریاضیات - طرح درس

 

صفحه اصلی

تماس با ما

آرشیو مطالب

طراح قالب

 
  کاربر مهمان، خوش آمدید!

منوی اصلی
لینکهای سریع

آرشیو ماهانه
مهر 1395
مهر 1394
شهریور 1394
اردیبهشت 1394
فروردین 1394
اسفند 1393
بهمن 1393
دی 1393
آذر 1393
آبان 1393
مهر 1393

.:: لیست کامل آرشیو ماهانه ::.


لینک دوستان

قالب وبلاگ
سایت آموزش و پرورش
شبکه رشد
mathtower
ریاضی سرا
قالب میهن بلاگ

.:: لیست کامل لینکستان ::.


لوگوی دوستان


آمار بازدید
نویسندگان :
» سارا فرهادی

آمار بازدید :
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

اَبر برچسبها

تست


<





طرح درس

مرتبط با : مدارس هوشمند

یکی از مواردی که قبل از نوشتن طرح درس باید مورد توجه قرار گیرد این است که متن درس و یا محتوای آموزشی که می بایست درآن روز تدریس شود مطالعه و نکات کلیدی ، اطلاعات طلایی ، مفاهیم جدید و مهارتهای نو را یادداشت کنید تا اهداف جزیی درس استخراج شود

   2- از روی اهداف جزیی استخراج شده برای درس خود اهداف رفتاری بنویسید ( رفتاری که دوست دارید از فراگیر شما سر بزند تا شما بعنوان مدرس با مشاهده و اندازه گیری آن متوجه شوید که او درس را یاد گرفته و در رفتار او تغییر ایجاد شده).

   3- هنگام نوشتن اهداف رفتاری که همان آزمون پایانی تدریس شماست چند نکته را رعایت فرمایید:

   الف- برای هر سوال و یا هدف یک فعل رفتاری بنویسید که قابل اندازه گیری و مشاهده باشد به اصطلاح تفسیر پذیر نباشد، مانند: بنویسد- نام ببرد ، توضیح دهد  تشریح کند، بسازد  رنگ کند، تحلیل کند  کنفرانس دهد و.... سعی کنید از فعلهای زیر بعنوان فعل های سوال امتحانی یا اهداف رفتاری استفاده نکیند چون تبدیل کردن به ملاک نمره بسیار سخت است مگر اینکه بخواهید توصیفی ارزشیابی نمایید: بفهمد  درک کند، تشخیص دهد  لذت ببرد، بشناسد  آشنا شود و....

   ب- برای هر سوال زمان مخصوص مشخص کنید تا یادگیری و عمق آن با دقت سنجیده شود

   ج-  حیطه یادگیری، محدوده عملکرد و یا مهارت آموخته شده  را مشخص کنید تا از هر دری سخن به میان نیاید و یا به اصطلاح آقای سیف ارزشیابی سوال باز نباشد

   د- برای سوالها بارم بندی کنید و اگر دارای تعداد می باشد برای هر مورد بارم مخصوص در نظر بگیرید.

   ه- امکانات و ابزار  مورد استفاده و یا محرمیت از برخی از امکانات را درج کنید

 و- محل و مکان خاصی اگر برای بروز رفتار در نظر دارید در سوال بنویسید

 مثال 1-  دانش آموزان سوم ابتدایی بعد از پایان درس بصورت گروهی در باغچه مدرسه در مدت 15 دقیقه می باید دو گیاه با ریشه افشان پیدا کرده بعد از بررسی در گروه ، بدون استفاده از کتاب در کلاس درس برای همکلاسیان خود تشریح نمایند.

 4- یک روش تدریس مناسب انتخاب کنید که بتوان مهارت، نگرش و دانش مورد نظر را منتقل کرد

   این روش تدریس ها می توانند سنتی: سخنرانی  بازی تربیتی  نمایشی و پرسش و پاسخ  و... باشد و یا روش فعال و گروه محور و یامشارکتی دانش آموز محور باشد :

   بحث و گفتگو، استدلالی ، استقرایی ، روش گفتاری و...

   اگر تسلط بر روش تدریس های یاددهی و یادگیری دارید روش های ذیل پیشنهاد می گردد: روش اکتشافی ، حل مسئله، روش برنامه ای ، الگوی اجتماعی ، اطلاعات پردازی و ...  افزایش عزت نفس     

 نوشتن طرح درس:

ابتداباید نام درس، موضوع درس، مدت جلسه ،شماره طرح درس، نام مدرسه، تعداد دانش آموزان، کلاس و دوره تحصیلی، نام معلم و تاریخ را در بالای صفحه کاربرگ طرح درس نوشته شود. 
قبل از شروع درس: 

هر معلمی قبل از شروع درس باید از حضور دانش آموزان آگاهی حاصل کند، همچنین مطمئن شود که آنان از سلامت روحی و جسمی برای شروع درس برخوردارند، زیرا دانش آموزان باید در آغاز درس احساس آرامش نمایند و مشتاقانه منتظر یاد گرفتن درس جدید باشند، پیش از شروع درس جدید چنانچه از قبل تکلیفی برای دانش آموزان تعیین شده است مورد بازدید و بررسی قرار گیرد و برنامه های دیگر با صلاحدید معلم انجام می گیرد. ولی باید توجه داشت که کارهای قبل از شروع درس نباید زیاد طول بکشد زیرا طولانی شدن این مرحله از شور و شوق اولیه فراگیران می کاهد. 

- آماده سازی: 

آماده سازی فعالیتی است که معلم از طریق آن سعی می کند ارتباط معنی دار بین تجربیات قبلی و انتظارات و نیازهای شاگردان با هدفهای آموزشی کلاس برقرار کند. معلم پیش از آنکه مطلب اصلی را به دانش آموزان ارایه دهد باید ذهن و حواس آنها را برای آموختن درس جدید جلب نماید. به طور کلی هدف از آماده سازی عبارت است از تمرکز بخشی حواس فراگیران، معرفی ضمنی غیرمستقیم موضوع درس به ایجاد علاقه و انگیزه و کنجکاوی در دانش آموزان برای یادگیری مطلب جدید. 

معلمان مسئولان پدیدآوری موقعیتهایی هستند که در کارآموزان و دانش آموزان ایجاد انگیزه کنندو آنان باید موضوعات درس و سایر مواد آموزشی را به گونه ای آراسته و ترتیب دهند که نیازهای فراگیرندگان برآورده شود. 

7- ارائه ی درس

این قسمت اساس طرح درس را تشکیل می دهد و باید به کاملترین وجه تنظیم گردد. درس جدید باید بر پایه دانسته ها و تجارب قبلی دانش آموزان طراحی و ارایه گردد، بطوریکه ارتباط منطقی درس جدید با مرحله آماده سازی حفظ گردد. مطالب ارایه شده باید دارای پیوستگی و نظم منطقی باشد معلم باید فعالیتهایی را که به روشها و فنون تدریس مربوط می شود در ارایه درس به اختصار مشخص نمایدو تنها نام بردن از عنوان کلی روشها و الگوهای تدریس کافی نیست بلکه لازم است نوع فعالیتهایی را که معلم می خواهد در جریان ارایه انجام دهد در این قسمت قید نماید. 
2- مشخص کردن اهداف کلی، جزیی و رفتاری

یک معلم آگاه هدفهای کلی و رفتاری موضوعی که قصد تدریس آنرا دارد مشخص می نماید. 

1-2. هدفهای کلی: یک هدف کلی، یک عبارت واحد است که وضعیت فراگیر را پس از دریافت یک عمل آموزشی توصیف می کند . به عبارت دیگر هدفهای کلی آموزشی حاوی نتایجی هستند که معلم انتظار دارد، در اثر آموزشی که به دانش آموزان می دهد و فعالتیهایی از آنها برای یادگیری به عمل می آورند عاید آنان گردد. این اهداف مهم هستند ومقاصد وانتظارات با واژه های غیر رفتاری ومبهم ،اما قابل دسترسی ، بیان می گردد و معرف های درسی را در همه ابعاد یا د گیری (شناختی ، عاطفی ،روانی- حرکتی )مشخص می کنند

2-2. هدفهای جزیی: هدفهای کلی قابلیتهایی هستند که قرار است فراگیران پس از گذراندن مجموعه ای از تجارب یادگیری کسب کنندو چون این هدفها با واژه های کلی بیان می شوند معمولاً توضیح بیشتر ضروری است. این توضیح از طریق ارایه مجموعه ای از هدفهای جزیی انجام می پذیرد. 

3-2. هدفهای رفتاری: پس از مشخص نمودن اهداف کلی و تجزیه آن به اهداف جزیی، اهداف رفتاری مطرح می گردد. هدفهای رفتاری عبارتند از اعمال، رفتارها ، حرکات وآثاری که قابل مشاهده کردن ، شنیدن ، لمس کردن و قابل سنجش باشند. این قبیل اهداف مشخص می سازند که دانش آموزان به هدفهای کلی رسیده اند. برای طرح هدفهای رفتاری رعایت چهار ویژگی ، مخاطب، فعل رفتاری، شرایط و معیار و درجه، ضروری می باشد. 

در ضمن برای تدوین اهداف در نظر داشتن سطوح مختلف حیطه های(شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی) الزامی می باشد. توضیح آنکه دانشمندان تعلیم و تربیت هدفهای تربیتی را در سه حیطه تقسیم بندی کرده اند . تغییراتی که در اثر تعلیم و تربیت در ذهن ایجاد می شود ماهیت آن دانش و معلومات است در " حیطه شناختی" قرار داده اند. آنچه که به ارزشها ، نگرشها و احساسات مربوط می شود در " حیطه عاطفی" و آنچه که با مهارتهای حرکتی ارتباط پیدا می کند در " حیطه روانی – حرکتی " جای داده اند. 

3- وسایل آموزشی

انتخاب رسانه های مناسب منجر به آموزش مؤثرتر خواهد شد. از یک رسانه آموزشی نمی توان در همه موقعیتهای آموزشی استفاده کرد. هر موقعیت آموزشی رسانه خاص خود را طلب می کند. بدون توجه به قابلیتهای رسانه های آموزشی در موقعیتهای مختلف، نمی توان از آنها استفاده مناسبی به عمل آورد. 

برای شناسایی یک رسانه ی مناسب ، ابتدا باید به چند پرسش پاسخ داد. این پرسشها عبارتند از: 

هدف از ایجاد ارتباط چیست؟ چه کسی می خواهد ارتباط برقرار کند و چه ویژگیهایی دارد؟ مخاطب ارتباط کیست؟ چه میزان پذیرش دارد؟ ویژگیهای او چیست؟ شرایط زمانی و مکانی برقراری ارتباط چیست؟ و برای انجام این کار چه امکاناتی وجود دارد؟ 

به طور کلی عوامل مؤثر در انتخاب رسانه ها عبارتند از: 1- نوع هدفهای آموزشی 2- ویژگیهای مخاطبان 3- روشهای فنون آموزشی 4- قابلیت رسانه برای انتقال پیام مورد نظر 5- جذابیت رسانه 6- کیفیت فنی هنری 7- عملی بودن و سهولت کاربرد 8- اقتصادی بودن. 

4- روشهای تدریس

با پیشرفت علوم و فنون و پیچیده شدن جوامع بشری ، نیازهای فردی اجتماعی نیز پیچیده تر می شود و برای ارضای نیازهای پیچیده احتیاج به علوم و فنون پیچیده تر می باشد. 

کسب علوم و فنون در سایه به کارگیری روشهای مفید و مؤثر ، جدیدو کارآمد در آموزش امکان پذیر است. به همین دلیل به منظور نیل به اهداف آموزشی تعیین شده بهره گیری از روشهای تدریس و الگوهای تدریس متناسب با هدفهای درس و نوع مطالب و بحث، نوع کلاس، تعداد دانش آموزان و غیره روشها و الگوهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد. 

5- قبل از شروع درس

هر معلمی قبل از شروع درس باید از حضور دانش آموزان آگاهی حاصل کند، همچنین مطمئن شود که آنان از سلامت روحی و جسمی برای شروع درس برخوردارند، زیرا دانش آموزان باید در آغاز درس احساس آرامش نمایند و مشتاقانه منتظر یاد گرفتن درس جدید باشند، پیش از شروع درس جدید چنانچه از قبل تکلیفی برای دانش آموزان تعیین شده است مورد بازدید و بررسی قرار گیرد و برنامه های دیگر با صلاحدید معلم انجام می گیرد. ولی باید توجه داشت که کارهای قبل از شروع درس نباید زیاد طول بکشد زیرا طولانی شدن این مرحله از شور و شوق اولیه فراگیران می کاهد. 

آماده سازی

آماده سازی فعالیتی است که معلم از طریق آن سعی می کند ارتباط معنی دار بین تجربیات قبلی و انتظارات و نیازهای شاگردان با هدفهای آموزشی کلاس برقرار کند. معلم پیش از آنکه مطلب اصلی را به دانش آموزان ارایه دهد باید ذهن و حواس آنها را برای آموختن درس جدید جلب نماید. به طور کلی هدف از آماده سازی عبارت است از تمرکز بخشی حواس فراگیران، معرفی ضمنی غیرمستقیم موضوع درس به ایجاد علاقه و انگیزه و کنجکاوی در دانش آموزان برای یادگیری مطلب جدید. 

معلمان مسئولان پدیدآوری موقعیتهایی هستند که در کارآموزان و دانش آموزان ایجاد انگیزه کنندو آنان باید موضوعات درس و سایر مواد آموزشی را به گونه ای آراسته و ترتیب دهند که نیازهای فراگیرندگان برآورده شود. 

 ارائه ی درس

این قسمت اساس طرح درس را تشکیل می دهد و باید به کاملترین وجه تنظیم گردد. درس جدید باید بر پایه دانسته ها و تجارب قبلی دانش آموزان طراحی و ارایه گردد، بطوریکه ارتباط منطقی درس جدید با مرحله آماده سازی حفظ گردد. مطالب ارایه شده باید دارای پیوستگی و نظم منطقی باشد معلم باید فعالیتهایی را که به روشها و فنون تدریس مربوط می شود در ارایه درس به اختصار مشخص نمایدو تنها نام بردن از عنوان کلی روشها و الگوهای تدریس کافی نیست بلکه لازم است نوع فعالیتهایی را که معلم می خواهد در جریان ارایه انجام دهد در این قسمت قید نماید. 

ارزشیابی آغازین (سنجش آغازین )

نخستین ارزشیابی معلم است که پیش از انجام فعالیت های آموزشی او به اجرا در می آید . این نوع ارزشیابی به دو منظور مورد استفاده قرار می گیرد

الف :آیا یاد گیرندگان بر دانش ها و مهارت های پیش نیاز درس جدید مسلطند ؟

ب : فراگیران چه میزان از هدفها و محتوای درس جدید را قبلا یاد گرفته اند ؟

سنجش تشخیصی ( ارزشیابی تشخیصی ) 

علت این نام گذاری آن است که این ارزشیابی با هدف تشخیص مشکلات یادگیری دانش آموز به کار می رود و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که معلم با مشکلات مبرم و مکرر در یک یا چند دانش آموز روبرو می شود که با روشهای اصلاحی معمول ارزشیابی تکوینی قابل رفع شدن نیستند . لذا معلم باید با اجرای یک آزمون تشخیصی به دنبال یافتن ریشه ها ی مشکل بر آید . سنجش تشخیصی به دنبال کشف علت های زیر بنایی مشکلات دانش آموز است .

فعالیتهای تکمیلی

انتخاب روش برای انجام فعالیتهای تکمیلی به موضوع و هدف درس بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر درسی که ارایه می شود به جمع بندی نیاز دارد معلم باید نوع آن را انتخاب کند، آیا جمع بندی را به طور شفاهی انجام می دهد و یا به صورتهای دیگر و غیره. 

برخی از روشهای متداول برای انجام فعالیتهای تکمیلی عبارتند از: خلاصه نویسی روی تابلو(تخته سیاه)، یادداشت نکات درس توسط دانش آموزان، نمایش عروسکی و پوستر، ایفای نقش، سئوال شفاهی، مساله دادن واحد کار(کارهای تحقیقی، پروژه ) و تکلیف شب. 

چنانچه برای تکمیل درس تمرین لازم باشد باید نوع تمرین و چگونگی انجام آن در طرح درس مشخص گردد. مثلاً اگر قرار است دانش آموزان تمرینهای کتاب را انجام دهند، باید تمرینهای مورد نظر با ذکر صفحه در طرح درس قید گردد. 

خود سنجی یا خود ارزیابی

خود ارزیابی یا خود سنجی ، ارزشیابی فرداز عملکرد و نتایج فعالیتهای یادگیری خویش ( به صورت فردی یا گروهی ) است که همراه با احساس مسئولیت نسبت به یادگیری و خود آگاهی و افزایش حس مراقبت از فرایند یادگیری می باشد . در واقع خود ارزیابی توسعه و پرورش توانایی قضاوت و اظهار نظر دردانش آموزان می باشد تا بتوانند در مورد کیفیت و مطلوبیت فعالیت ها و کارهای انجام داده خویش تصمیم گیری نماید .واین فرصت برای آنها ایجاد شود تا بتوانند با قضاوت در مورد کیفیت عملکرد ونقاط قوت وضعف خود را شناسایی کرده و زمینه را برای کاهش نقاط ضعف و ارتقاء نقاط قوت از طریق انتخاب راهبرد ها و رویه های یادگیری مطلوب ، کسب نمایند.و معلم ضمن ارائه راهکارهای مناسب و معنا دار و مرتبط با موضوع یا عملکرد و نظارت بر کار ، آنها را هدایت کند و خود نیز از عملکرد دانش آموزان ارزشیابی بعمل آورد .

 ارزشیابی تکوینی: ( مرحله ای )

ارزشیابی تکوینی به معنای ارزشیابی در همه مراحل تهیه برنامه است. در سراسر فرایند تدوین برنامه باید انجام ارزیابی پرداخت و در هیچ شرایطی نباید ارزیابی را وانهاد. 

پس از پایان یافتن تدریس ، معلم از نتیجه ی کار خود و میزان آموخته های دانش آموزان ارزشیابی به عمل می آورد. ارزشیابی تکوینی می تواند جزء فعالیتهای تکمیلی نیز به حساب آید مانند بازدید دفترهای تمرین به منظور رفع اشکالهای موجود ، جمع آوری پاسخ های دانش آموزان در مورد سئوال مطرح شده در کلاس ، ثبت اشتباهات دانش آموزان در دفتر جبرانی و دقت در رفتارهایی که نشانه علاقه مندی و یا عدم علاقه دانش آموزان نسبت به درس نیز می تواند در ارزشیابی تکوینی قرار گیرد. 
این ارزشیابی سبب تقویت حس مشارکت و تعامل موثر می شود ونقایص احتمالی تدریس را بر طرف می کند .
 ارزشیابی پایانی ( مجموعه ای ، تراکمی ) 

در ارزشیابی تراکمی یا پایانی ، تمامی آموخته های دانش آموزان در طول یک دوره ی آموزشی مورد ارزشیابی قرار می گیرد . وهدف آن نمره دادن به دانش آموزان و قضاوت در باره ی اثر بخشی کار معلم و برنامه ی درسی یا مقایسه ی برنامه های مختلف درسی با یکدیگر است .

تذکر: زمان بندی طرح درس نیز به تناسب و صلاحدید معلم و توانائی دانش آموزان بر حسب یک جلسه آموزشی بین بندهای 5 تا 10 یعنی قبل از شروع درس، ارزشیابی تشخیصی، آماده سازی، ارایه درس ، فعالیتهای تکمیلی و ارزشیابی تکوینی تقسیم می گردد

 

 


نوشته شده توسط سارا فرهادی در جمعه 29 اسفند 1393

نظرات (

مطالب پیشین

» دست آفزارآموزش فصل فضا هندسه سوم ریاضی
» اموزش فصل فضا ریاضی نهم
» دانلود مجله رشد آموزش ریاضی (ویژه دبیران ریاضی) پاییز ۱۳۹۴
» آزمون ریاضی قلم چی
» آموزش نرم افزار visio
» انیمیشن اعداد صحیح
» دانلود برنامه cabri3d
» ساخت حجم های هندسی
» فیلم های آموزشی دوران اشکال
» آموزش قرار دادن یک برنامه در فایروال
» بیندیشیم
» کتب ریاضی
» امتحانات نهایی شهریور 94
» دانلود انیمیشن آموزش احتمال پیشامد متمم و ناسازگار
» نمونه سوالات طبقه بندی امتحانات نهایی
» کلم فراکتال
» فایل جئوجبرا
» منالع تکالیف درس احتمال پیشامدهای ناسازگار و احتمال متمم
» مقالات ریاضی
» دانلود نرم افزارهای ریاضی
» photo math
» جزوه
» فیلم های آموزشی
» کنکور
» آمارو احتمالات
» فایل های آموزش مثلثات
» بدون شرح
» رشد ریاضی
» رشد برهان متوسطه
» سفره هفت سین دکتر حسابی

» لیست کامل مطالب ارسالی


درباره


این وبلاگ جهت کمک به دانش آموزان عزیز در فراگیری ریاضیات و همفکری با همکاران و بهره بردن از نظریات سازنده آنها ایجاد شده است
مدیر وبلاگ: سارا فرهادی



لوگوی ما



جستجو

     

پیوند های روزانه

کانال تلـــــــــگرام
فیلتر شکن -> پروکسی لیست
تخفیف ویژه برای این هفته
ریاضی دبیرستان و کنکور
ارزش آسمانی
دنیای ریاضیات
خانه ریاضیات دزفول (آقای انجیلی)
خانه ریاضیات اصفهان
خانه ریاضیات یزد
سایت ساحل ریاضیات
انجمن ریاضی قزوین
انجمن ریاضی شهرکرد
ریاضیات دانشگاه آکسفورد
دپارتمان ریاضی و آمار
انتشارات کمک آموزشی رشد
دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شریف
انجمن ریاضی ایران
ریاضی سرا
mathtower
شبکه ملی رشد
اتحادیه انجمن های علمی آموزشی ریاضی کشور
گروه ریاضی دفتر تالیف کتب درسی

.:: لیست کامل پیوندهای روزانه ::.

.:: ارسال پیوند ::.

صفحه اصلی |  تماس با ما |  اضافه به علاقه مندی ها | ذخیره صفحه |

 طراح قالب


Powered By mihanblog.com Copyright © 2009 by math-mis
Design By : wWw.Theme-Designer.Com